REKLAMA
Czy ludzie wierzą reklamom? Odpowiedzi na ten temat są
podzielone. Ta forma przekazywania informacji o danym produkcie czy usłudze
często ma na celu uzyskanie jak największego zysku ze sprzedaży, przez co nie
zawsze dostajemy rzetelne wiadomości.
Reklama
to rozpowszechnianie informacji o danym towarze , usłudze, w celu zwrócenia na nich
uwagi i zachęcenia do zakupu.
Funkcje
reklamy
a)
Dobra
reklama powinna spełniać cztery funkcje:
b)
informująca- spełniona poprzez informacje
konsumentów o danym produkcie wprowadzonym na rynek,
c)
nakłaniająca - polega na przekonaniu konsumentów, że dany
produkt najlepiej zaspokoi ich potrzeby,
d)
utrwalająca, polega na wyrobieniu pożądanych
liczby konsumentów i utrwala ich w przekonaniu, że nasz produkt jest lepszy niż
konkurencji,
e)
edukacyjna- adresaci reklamy mogą dowiedzieć
się o istniejących produktach na rynku i sposobach zaspokojenia ich potrzeb.
f) Inną funkcją reklamy :
g) funkcja konkurencyjna- ma wykazać, że dany produkt jest lepszy niż
ten, który produkuje konkurencja. Ma lepszą jakość, cenę i o prostu jego kupno
bardziej się opłaca. Nie jest to proste, ale możliwe.
h) funkcja przypominająca- reklama ma za
zadanie przypominać o pewnych ważnych kwestiach. Na przykład o tym, że promocja
trwa jeszcze tylko tydzień, o tym, że zmieniła się cena produktu lub o tym, że
dany przedmiot będzie teraz miał nowe opakowanie. To wszystko to funkcja
przypominająca.
i) funkcja manipulacyjna- tak, to dobre słowo, bo w
pewien sposób ma ona za zadanie manipulować klientem. Ma wskazać same zalety
produktu, pokazać go w jak najlepszym świetle i nakłonić do jego
kupna. Klientowi ma się wydawać, że nigdzie nic lepszego nie dostanie i jest to
najlepsza okazja na kupienie tego produktu.
Rodzaje
reklam
ULOTKA
Ulotka jest najtańszą i najbardziej rozpowszechnioną formą drukowanej reklamy. Aby odnieść zamierzony skutek, ulotka powinna zawierać tylko najbardziej istotne informacje, takie jak:
- logo firmy,
- slogan,
- atrakcyjny produkt lub promocje,
- informacje adresowe, telefoniczne.
Ważne jest aby ulotka była dobrze wydana - wydrukowana na dobrej jakości papierze.
Ulotka jest najtańszą i najbardziej rozpowszechnioną formą drukowanej reklamy. Aby odnieść zamierzony skutek, ulotka powinna zawierać tylko najbardziej istotne informacje, takie jak:
- logo firmy,
- slogan,
- atrakcyjny produkt lub promocje,
- informacje adresowe, telefoniczne.
Ważne jest aby ulotka była dobrze wydana - wydrukowana na dobrej jakości papierze.
PLAKAT
Stosunkowo tanim, wygodnym i efektywnym środek przekazu wizualnego jest plakat. Plakat ( z niem.) to ogłoszenie, reklama, hasło ujęte w artystyczną formę drukarską lub malowniczą, zwykle powielane i umieszczane w miejscach publicznych; plakat jest zaliczany do grafiki użytkowej. Plakaty są wykonywane według projektu artysty, głównie w technikach: litografii, offsetu, typografii i rotograwiury. Dobry plakat informujący o produkcie powinien być czytelny, komunikatywny i estetyczny. Nie należy przesadzać z ilością elementów zamieszczanych na plakacie, gdyż nadmiernie wzbogacony afisz może nawet zaszkodzić wizerunkowi reklamowanego produktu.
KONKURS
Konkurs, czyli impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac. Ten rodzaj reklamy zwykle wyróżniania uczestników nagrodami Wyróżnia się dwa rodzaje konkursów:
- konkurs otwarty, w którym może brać udział każdy,
- konkurs zamknięty, w którym mogą brać udział tylko zaproszone osoby.
SPONSORING
Sponsoring, to z angielskiego finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Na przykład finansowanie danej wycieczki w pewnym programie telewizyjnym w celu zachęcenia oraz poinformowania widzów, uczestników o danej firmie turystycznej oraz o atrakcyjnych produktach turystycznych.
REKLAMA W PRASIE I TELEWIZJI, INTERNECIE
Stosunkowo tanim, wygodnym i efektywnym środek przekazu wizualnego jest plakat. Plakat ( z niem.) to ogłoszenie, reklama, hasło ujęte w artystyczną formę drukarską lub malowniczą, zwykle powielane i umieszczane w miejscach publicznych; plakat jest zaliczany do grafiki użytkowej. Plakaty są wykonywane według projektu artysty, głównie w technikach: litografii, offsetu, typografii i rotograwiury. Dobry plakat informujący o produkcie powinien być czytelny, komunikatywny i estetyczny. Nie należy przesadzać z ilością elementów zamieszczanych na plakacie, gdyż nadmiernie wzbogacony afisz może nawet zaszkodzić wizerunkowi reklamowanego produktu.
KONKURS
Konkurs, czyli impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac. Ten rodzaj reklamy zwykle wyróżniania uczestników nagrodami Wyróżnia się dwa rodzaje konkursów:
- konkurs otwarty, w którym może brać udział każdy,
- konkurs zamknięty, w którym mogą brać udział tylko zaproszone osoby.
SPONSORING
Sponsoring, to z angielskiego finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Na przykład finansowanie danej wycieczki w pewnym programie telewizyjnym w celu zachęcenia oraz poinformowania widzów, uczestników o danej firmie turystycznej oraz o atrakcyjnych produktach turystycznych.
REKLAMA W PRASIE I TELEWIZJI, INTERNECIE
reklama
prasowa znajduje się we wszelkiego rodzaju gazetach i
czasopismach. Prasa codzienna, tygodniki jak i miesięczniki mają strony
przeznaczone na reklamy. Czasem przewijają się one między zdjęciami i tekstem
jakiegoś artykułu. Reklama prasowa jest dość popularna, jednak aby była
skuteczna musi być rozprowadzona na dużą skalę. Najlepiej w codziennej lub
cotygodniowej gazecie ogólnopolskiej.
Podstawą dobrej reklamy jest fakt, że zwraca ona uwagę odbiorców. Można wpłynąć na jej atrakcyjność dla publiczności m.in. przez zamieszczenie ciekawego nagłówka, intrygującego stwierdzenia, niebanalnego zdjęcia, grafiki.
Podstawą dobrej reklamy jest fakt, że zwraca ona uwagę odbiorców. Można wpłynąć na jej atrakcyjność dla publiczności m.in. przez zamieszczenie ciekawego nagłówka, intrygującego stwierdzenia, niebanalnego zdjęcia, grafiki.
telewizja - reklamy telewizyjne
zachowują swoją formę od lat. Trwają kilka sekund. Pojawiają się pomiędzy
filmami i programami. Czasem blok reklamowy może trwać nawet piętnaście minut,
co niekiedy jest dość absorbujące i denerwujące.
radio- tutaj firmy reklamowe muszą wykazać się
pomysłowością, gdyż nie mogą posłużyć się obrazem, a jedynie trafiają do uszu
słuchaczy. Dlatego ten typ reklamy musi być szczególnie ciekawy i przykuwający
uwagę
Internet- to źródło ogromnej wiedzy i kontaktów
międzyludzkich. Każdy człowiek spędza coraz większą część czasu w sieci. Z dnia
na dzień rozwija się biznes internetowy i jest dobrym sposobem na to, aby
zarobić w nim na reklamie i sprzedaży swojego towaru i usługi. Reklamy goszczą
na stronach internetowych, w czasie wyświetlanych filmów, czy piosenek. Strony
często utrzymują się właśnie z reklam, więc korzyść jest obopólna.
billboardy
reklamowe -są to reklamy na dużych powierzchniach
papierowych
reklamy
tranzytowe - jak wskazuje nazwa jest ona związana z
transportem, jest to reklama mobilna. Umieszczana jest na na samochodach,
autobusach miejskich czy taksówkach. Takie reklamy muszą posiadać krótkie hasła
reklamowe, które muszą być widoczne z dalekiej odległości i przy pewnej
prędkości poruszania się pojazdu.
reklamy
ambientowe - miejscem
na reklamę są budynki, lokale, dachy czy
przystanki autobusowe. Wykorzystują one miejsca w których może spotkać się
wzrok potencjalnych klientów
spam - reklamy wysyłane na nasze
skrzynki mailowe bez naszej zgody i wiedzy. Na szczęście portale posiadają
skuteczne metody walki ze spamem i nie jest on już tak uciążliwy.
kampanie społeczne- nie mają one na celu sprzedaży jakiegoś towaru
lub usługi, ale zwrócenie uwagi społeczeństwa na konkretny problem. Kampanie
społeczne tworzą spoty reklamowe, które są emitowane w telewizji, radiu i
internecie. Bardzo często dołączane są do nich również wielkie billboardy.
Kampanie społeczne mają pobudzać świadomość społeczeństwa, że istnieje jakiś
problem i nie można zostawić go bez uwagi.Przykładem takiej kampanii jest
przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, przypominanie o nie wsiadaniu
za kierownicę po spożyciu alkoholu itd.
Etapy tworzenia reklamy
Powstawanie
reklamy składa się z kilku etapów, które aby uzyskać żądany efekt, czyli
sprzedaż towaru lub usługi, muszą być rzetelnie spełnione. Inaczej reklama nie
ma sensu, a jej emisja nie przynosi żadnych korzyści.
ETAP
I
tworzenia reklamy - poznanie marki i produktu, który będziemy
reklamować.
Trzeba
dokładnie poznać wszystkie jego przymioty. Zapoznać się z marką, prześledzić jej dokonania na rynku. Bez
znajomości tych podstaw nie ma sensu zaczynać pracy nad reklamą, gdyż może ona
być zupełnie rozbieżna z tym, co chcą zaprezentować producenci.
ETAP
II
Pomysł.
Dobry
pomysł na reklamę to połowa sukcesu. Musi on być chwytliwy. Musi przyciągnąć i
zainteresować klientów. Musi być nowoczesny, aby sprostać wymaganiom
współczesnych klientów.
ETAP
III
realizacji
reklamy
to
wypromowanie produktu czyli wzbudzenie
zainteresowania w klientach. Potencjalny klient musi chcieć do posiadać produkt
danej marki lub firmy.
ETAP
IV sukces reklamy
Jeśli
produkt cieszy się dużym zainteresowaniem i jest na niego popyt oznacza to w
praktyce, że reklama dobrze spełniła swoje zadanie.
Każdy z nas może zostać
twórcą reklam.
Spróbujcie
swoich sił w naszym konkursie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz