wtorek, 11 lutego 2014

REKLAMA

Czy ludzie wierzą reklamom? Odpowiedzi na ten temat są podzielone. Ta forma przekazywania informacji o danym produkcie czy usłudze często ma na celu uzyskanie jak największego zysku ze sprzedaży, przez co nie zawsze dostajemy rzetelne wiadomości.
Reklama to rozpowszechnianie informacji o danym towarze , usłudze, w celu zwrócenia na nich uwagi i zachęcenia do zakupu.

Funkcje reklamy
a)    Dobra reklama powinna spełniać cztery funkcje:
b)    informująca- spełniona poprzez informacje konsumentów o danym produkcie wprowadzonym na rynek, 
c)     nakłaniająca -  polega na przekonaniu konsumentów, że dany produkt najlepiej zaspokoi ich potrzeby,
d)    utrwalająca, polega na wyrobieniu pożądanych liczby konsumentów i utrwala ich w przekonaniu, że nasz produkt jest lepszy niż konkurencji,
e)    edukacyjna- adresaci reklamy mogą dowiedzieć się o istniejących produktach na rynku i sposobach zaspokojenia ich potrzeb.
f)      Inną funkcją reklamy :
g)    funkcja konkurencyjna-  ma wykazać, że dany produkt jest lepszy niż ten, który produkuje konkurencja. Ma lepszą jakość, cenę i o prostu jego kupno bardziej się opłaca. Nie jest to proste, ale możliwe.
h)    funkcja przypominająca- reklama ma za zadanie przypominać o pewnych ważnych kwestiach. Na przykład o tym, że promocja trwa jeszcze tylko tydzień, o tym, że zmieniła się cena produktu lub o tym, że dany przedmiot będzie teraz miał nowe opakowanie. To wszystko to funkcja przypominająca.
i)       funkcja manipulacyjna- tak, to dobre słowo, bo w pewien sposób ma ona za zadanie manipulować klientem. Ma wskazać same zalety produktu, pokazać go w jak najlepszym świetle i nakłonić do jego kupna. Klientowi ma się wydawać, że nigdzie nic lepszego nie dostanie i jest to najlepsza okazja na kupienie tego produktu.
Rodzaje reklam
ULOTKA
Ulotka jest najtańszą i najbardziej rozpowszechnioną formą drukowanej reklamy. Aby odnieść zamierzony skutek, ulotka powinna zawierać tylko najbardziej istotne informacje, takie jak:
- logo firmy,
- slogan,
- atrakcyjny produkt lub promocje,
- informacje adresowe, telefoniczne.
Ważne jest aby ulotka była dobrze wydana - wydrukowana na dobrej jakości papierze.
PLAKAT
Stosunkowo tanim, wygodnym i efektywnym środek przekazu wizualnego jest plakat. Plakat ( z niem.) to ogłoszenie, reklama, hasło ujęte w artystyczną formę drukarską lub malowniczą, zwykle powielane i umieszczane w miejscach publicznych; plakat jest zaliczany do grafiki użytkowej. Plakaty są wykonywane według projektu artysty, głównie w technikach: litografii, offsetu, typografii i rotograwiury. Dobry plakat informujący o produkcie powinien być czytelny, komunikatywny i estetyczny. Nie należy przesadzać z ilością elementów zamieszczanych na plakacie, gdyż nadmiernie wzbogacony afisz może nawet zaszkodzić wizerunkowi reklamowanego produktu.
KONKURS
Konkurs, czyli impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac. Ten rodzaj reklamy zwykle wyróżniania uczestników nagrodami Wyróżnia się dwa rodzaje konkursów:
- konkurs otwarty, w którym może brać udział każdy,
- konkurs zamknięty, w którym mogą brać udział tylko zaproszone osoby.

 SPONSORING
Sponsoring, to z angielskiego finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Na przykład finansowanie danej wycieczki w pewnym programie telewizyjnym w celu zachęcenia oraz poinformowania widzów, uczestników o danej firmie turystycznej oraz o atrakcyjnych produktach turystycznych.

 REKLAMA W PRASIE I TELEWIZJI, INTERNECIE
reklama prasowa znajduje się we wszelkiego rodzaju gazetach i czasopismach. Prasa codzienna, tygodniki jak i miesięczniki mają strony przeznaczone na reklamy. Czasem przewijają się one między zdjęciami i tekstem jakiegoś artykułu. Reklama prasowa jest dość popularna, jednak aby była skuteczna musi być rozprowadzona na dużą skalę. Najlepiej w codziennej lub cotygodniowej gazecie ogólnopolskiej.
Podstawą dobrej reklamy jest fakt, że zwraca ona uwagę odbiorców. Można wpłynąć na jej atrakcyjność dla publiczności m.in. przez zamieszczenie ciekawego nagłówka, intrygującego stwierdzenia, niebanalnego zdjęcia, grafiki. 
telewizja - reklamy telewizyjne zachowują swoją formę od lat. Trwają kilka sekund. Pojawiają się pomiędzy filmami i programami. Czasem blok reklamowy może trwać nawet piętnaście minut, co niekiedy jest dość absorbujące i denerwujące.
radio tutaj firmy reklamowe muszą wykazać się pomysłowością, gdyż nie mogą posłużyć się obrazem, a jedynie trafiają do uszu słuchaczy. Dlatego ten typ reklamy musi być szczególnie ciekawy i przykuwający uwagę
Internet-  to źródło ogromnej wiedzy i kontaktów międzyludzkich. Każdy człowiek spędza coraz większą część czasu w sieci. Z dnia na dzień rozwija się biznes internetowy i jest dobrym sposobem na to, aby zarobić w nim na reklamie i sprzedaży swojego towaru i usługi. Reklamy goszczą na stronach internetowych, w czasie wyświetlanych filmów, czy piosenek. Strony często utrzymują się właśnie z reklam, więc korzyść jest obopólna.
billboardy reklamowe -są to reklamy na dużych powierzchniach papierowych
reklamy tranzytowe - jak wskazuje nazwa jest ona związana z transportem, jest to reklama mobilna. Umieszczana jest na na samochodach, autobusach miejskich czy taksówkach. Takie reklamy muszą posiadać krótkie hasła reklamowe, które muszą być widoczne z dalekiej odległości i przy pewnej prędkości poruszania się pojazdu.
reklamy ambientowemiejscem na reklamę są  budynki, lokale, dachy czy przystanki autobusowe. Wykorzystują one miejsca w których może spotkać się wzrok potencjalnych klientów
spam - reklamy wysyłane na nasze skrzynki mailowe bez naszej zgody i wiedzy. Na szczęście portale posiadają skuteczne metody walki ze spamem i nie jest on już tak uciążliwy.
kampanie społeczne-  nie mają one na celu sprzedaży jakiegoś towaru lub usługi, ale zwrócenie uwagi społeczeństwa na konkretny problem. Kampanie społeczne tworzą spoty reklamowe, które są emitowane w telewizji, radiu i internecie. Bardzo często dołączane są do nich również wielkie billboardy. Kampanie społeczne mają pobudzać świadomość społeczeństwa, że istnieje jakiś problem i nie można zostawić go bez uwagi.Przykładem takiej kampanii jest przeciwdziałanie przemocy w rodzinie,  przypominanie o nie wsiadaniu za kierownicę po spożyciu alkoholu itd.

Etapy tworzenia reklamy
Powstawanie reklamy składa się z kilku etapów, które aby uzyskać żądany efekt, czyli sprzedaż towaru lub usługi, muszą być rzetelnie spełnione. Inaczej reklama nie ma sensu, a jej emisja nie przynosi żadnych korzyści.
ETAP I
 tworzenia reklamy -  poznanie marki i produktu, który będziemy reklamować.
Trzeba dokładnie poznać wszystkie jego przymioty. Zapoznać się z marką,  prześledzić jej dokonania na rynku. Bez znajomości tych podstaw nie ma sensu zaczynać pracy nad reklamą, gdyż może ona być zupełnie rozbieżna z tym, co chcą zaprezentować producenci.
ETAP II
 Pomysł.
Dobry pomysł na reklamę to połowa sukcesu. Musi on być chwytliwy. Musi przyciągnąć i zainteresować klientów. Musi być nowoczesny, aby sprostać wymaganiom współczesnych klientów.
ETAP III
realizacji reklamy
to wypromowanie produktu czyli  wzbudzenie zainteresowania w klientach. Potencjalny klient musi chcieć do posiadać produkt danej marki lub firmy.
ETAP IV sukces reklamy
Jeśli produkt cieszy się dużym zainteresowaniem i jest na niego popyt oznacza to w praktyce, że reklama dobrze spełniła swoje zadanie.


Każdy z nas może zostać twórcą reklam.
Spróbujcie swoich sił w naszym konkursie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz